[Musica Sacra 2019 | 19 – 22 september | St Janskerk]

Musica Sacra is een kunstenfestival vol muziek – van gregoriaans tot hedendaags, van west naar oost, van delicaat tot groots – met dans, theater, performance, film en beeldende kunst. Het jaarlijkse festival in Maastricht vindt dit jaar plaats van donderdag 19 tot zondag 22 september. Een uitgebreid aanbod op veel locaties in de stad: in theaters, kerken, de synagoge, zalen, filmhuis en museum zijn er optredens, concerten, films en lezingen.

Een informatief magazine is te krijgen aan de Uitbalie in het Theater aan het Vrijthof. Meer informatie over de verschillende uitvoeringen en tickets is te vinden via www.musicasacramaastricht.nl 

Het thema van het festival is dit jaar Bidden & Smeken. Een religieus thema, prominent in de oude kerkmuziek uit de kloostertradities. Veel psalmteksten zijn gezongen gebeden. Maar ook in oude en recente film en literatuur heeft elke generatie zijn vragen en antwoorden. Tussen mens en God, maar ook bidden en smeken mensen onderling, om te verkrijgen waar zij recht op menen te hebben. De lijdende mens in zijn nood blijft roepen om een antwoord dat zijn onrecht vergoedt. De hulpeloze mens heeft geen ander middel. 

De Sint Janskerk is een van de locaties van dit festival. Bij ons kunt u dit weekend genieten van:

Zaterdag 21 september, 17.00 – 18.30 uur, het Ensemble Variances o.l.v Thierry Pécou.

Variances wil belangrijke actuele thema’s becommentariëren, zoals ecologie, kolonisatie, immigratie, of zelfs medische ethiek. Vaak met een verhalend en sterk imaginair­ritueel karakter.

Hun Maastrichtse debuut is een triptiek met werken van Pécou zelf. Danse en cercle, voor vijf pauken, verwijst naar tribale ceremonies van Noord-­Amerikaanse Indianen. Chö, een sextet, naar een praktijk binnen het Tibetaanse boeddhisme. Letterlijk betekent het ‘snijden’ (dwars door het ego). Femme changeante is een cantate voor twee altstemmen en ensemble, waarin de vrouw, archetype van een ‘eeuwige terugkeer’, symbool staat voor ‘de mystieke weg van de Navajo’s en hun vier heilige bergen’.

Zondag 22 september 13.30 – 14.30 uur, het Ruysdael Kwartet .

Het kwartet brengt een vierluik over bidden, uit verschillende periodes. In La oración del torero roept de Sevillaan Turina de feestelijke kant van het stierengevecht op, maar ook ‘de diepe aspecten van de volkse religieuze emotie’: vóór ze de arena in moeten om met veel spektakel hun leven te riskeren, komen de stierenvechters nederig bidden in een kapelletje.

‘Mijn God, waarom hebt ge mij verlaten?’ is een van Jezus’ Kruis­woorden. ‘Waarom’ is lamah in het Aramees. Dieter Schnebel, naast experimenteel componist ook Lutheraans dominee, schreef dit woord als een adagio, zoals Haydn dat deed met alle zeven Kruiswoorden.

Het langzame deel van Beethovens Strijkkwartet opus 132 heet ‘Heiliger Dankgesang eines Genesenen an die Gottheit’. Tijdens het componeren had Beethoven gedacht door een fatale ziekte te zijn getroffen. Twee jaren bleken hem nog gegund.

Een Koan is binnen het Zen­boeddhisme een enigmatische zinspreuk van een meester om de vorderingen van zijn discipel te testen. James Tenney gaf die titel aan een werk, eerst voor viool solo, later voor strijkkwartet. Het is ‘procesmuziek’, zich langzaam ontplooiend in één richting en bedoeld als aanzet tot meditatie

Zondag 22 september 10 uur, Dienst in de St. Jan met bijdragen van het Ensemble Agimont

Het ensemble Agimont komt uit Maastricht en speelt o.l.v. Remy Syrier werken van Monteverdi, Carissimi, Mondonville en Krieger. Zondagmiddag 13.30 – 14.30 uur treedt ditzelfde Ensemble Agimont op met een wat uitgebreider programma o.m. met Telemann, in de kapel van de Zusters onder de Bogen.

Zoals iedere zondagochtend is iedereen van harte welkom bij onze kerkdienst, en hier hoeft u uiteraard geen kaarten voor te kopen. 

Recent Posts