[ArKa Symfonie Orkest | Allerzielenconcerten | 2 november 2019 | €15,-]

De allerzielenconcerten van ArKa Symphonie Orkest Maastricht zijn inmiddels een traditie in de St Jan. 10 jaar geleden werd dit voor de eerste keer georganiseerd. Het werd een concert met een programmering die uitnodigt om even stil te staan bij het verlies van dierbaren, maar daar op een positieve manier mee om te gaan. 

Het programma bleek te voorzien in een behoefte; artistiek gezien werd het een succes en de bezoekersaantallen overtroffen de verwachtingen. In de daarop volgende jaren wist ArkA Symfonieorkest Maastricht steeds een aansprekende programmering te realiseren. 

Allerzielenconcerten 2019

Het programma voor dit jaar past weer heel goed in dezelfde filosofie. 

Programma

Händel:        Concerto Grosso opus 6 nr. 2 in F groot

Poulenc:       Sonata pour flute et piano in een orkestratie door Lennox Berkeley   

                     van de gelijknamige fluitsonate, soliste: Wendy Hul                                              

Sibelius:       Valse Triste

Pauze

Warlock:        Capriol Suite voor strijkers

Dvorák:         Serenade opus 44 voor blazers, celli en contrabas

Toelichting bij het programma:

George Frideric Händel (1685-1759)

Händel schreef in de herfst van 1739 in heel korte tijd een set van 12 Concerti Grossi, die worden gezien als een van de absolute hoogtepunten van het barokrepertoire. Het Concerto Grosso is een 18e eeuwse concertvorm, waarbij een klein groepje instrumenten concerteert tegenover een grotere groep. Deze muziek van Händel is heel inventief en biedt een grote variatie aan verschillende gemoedstoestanden. Het is heerlijke muziek om te spelen en om naar te luisteren. ArkA speelt bij dit concert het Concerto Grosso Opus 6, nr. 2 in F groot met als delen: andante larghetto, allegro, larghetto andante en allegro ma non troppo.

Francis Poulenc (1899-1963)

Poulenc geldt als een van de belangrijkste 20e eeuwse componisten van Frankrijk. Hij begon als autodidact te componeren en ontwikkelde zich later tot een componist met een heel eigen en originele stijl. Een van zijn bekendste stukken is de Sonata pour flute et piano. Hij schreef dit stuk in 1957 ter nagedachtenis aan Elisabeth Sprague Coolidge, een Amerikaanse beschermvrouwe en sponsor van nieuwe kamermuziek. Het stuk werd opgedragen aan de Franse fluitist Jean-Pierre Rampal. Poulenc en Rampal gaven samen de eerste uitvoering tijdens het muziekfestival van Straatsburg in 1957. Het stuk bleek vanaf het begin een groot succes en is een heel goed voorbeeld van het belang van Poulenc als componist.

Lennox Berkeley (1903-1989) was een bij ons weinig bekende, in Engeland geboren componist met Franse voorouders. Waarschijnlijk daardoor had hij meer affiniteit met de muziek van Fauré, Ravel en Poulenc, dan met die van zijn Engelse tijdgenoten. Hij raakte goed bevriend met Poulenc en in de jaren zestig orkestreerde hij deze fluitsonate voor fluit en klein orkest. Een bewerking die ten onrechte heel weinig wordt uitgevoerd en bij dit concert wordt gespeeld door fluitiste Wendy Hul. Net als bij de originele versie voor fluit en piano bestaat het werk uit drie delen: Allegro Malinconico, Assez Lent en Presto Giocoso.

Jean Sibelius (1865-1957)

Sibelius schreef in 1903 zijn bekende Valse Triste bij het door zijn zwager geschreven toneelstuk Kuolema (de dood). Het stuk gaat over een zoon bij het sterfbed van zijn moeder, als hij in slaap valt droomt hij dat zijn moeder haar bed uitstapt en langzaam begint te dansen. Bij de climax zwaait de deur open, op de drempel wacht de dood……..

Peter Warlock

Peter Warlock is het pseudoniem van Philip Arnold Heseltine. Hij werd geboren in Londen in 1894 en overleed op reeds jonge leefdtijd in 1930.  Hij ontwikkelde zich als autodidact in de muziek en liet zich met name inspireren door de muziek van Delius. Warlock schreef met name veel kamermuziek voor zang en piano, maar zijn bekendste werk is de Capriol Suite voor strijkorkest, die vandaag op het programma staat, de suite kent 6 korte deeltjes: Basse-Danse, Pavane, Tordion, Bransles, Pieds-en-l’air en Mattachins (Sword Dance). Deze delen zijn gebaseerd op melodieën uit de Franse renaissance.

Antonin Dvorák (1841-1904)

Dvokák schreef zijn  serenade in d klein, opus 44 voor blazers, cello en contrabas  in 1878. Deze werd in datzelfde jaar voor het eerst uitgevoerd in Praag onder leiding van de componist. Het eerste deel, moderato quasi marcia, is een rustige mars met een voor Dvorák karakteristiek thema, dat we later in de finale nog eens terug zullen horen. Het tweede deel is een menuet, dat doet denken aan een langzame Tsjechische volksdans, de sousedská. Het bijbehorende presto trio is krachtig en heel levendig met kenmerkende scherpe tegenritmes. Het andante behoort tot de hoogtepunten van het werk van Dvorak, schitterende melodielijnen, mooi ingebed in het geheel. Alle spelers krijgen uitgebreid de gelegenheid om zich te laten horen. De finale is een allegro molto dat in het midden wordt onderbroken door het moderato quasi tempo di marcia met het thema van het eerste deel. Dit laatste deel straalt vreugde en optimisme uit, een mooie positieve afsluiting van dit Allerzielenconcert. 

ArkA Symfonie Orkest Maastricht

ArkA Symfonieorkest Maastricht is een amateurorkest met een hoge artistieke standaard, bestaande uit zowel pure amateurs als uit professioneel opgeleide musici die in een ander vakgebied werkzaam zijn. De samenstelling van het orkest varieert naar gelang de programmering en de beschikbaarheid van de musici. Het orkest werkt op projectbasis, dat wil zeggen dat de musici per project aangeven of ze willen meespelen. Deelnemers zijn van alle leeftijden van jong tot oud en zijn merendeels afkomstig uit de provincie Limburg maar ook voor een deel uit België en Duitsland.   

Website en kaartverkoop: https://www.arkasymfonieorkest.nl/

 

 

Naast het concert in de St Jan, wordt het concert ook op zondag 24 november om 16u00 in de Kloosterbibliotheek in Wittem georganiseerd. 

 

Recent Posts