Vanaf vrijdag 15 juli t/m zondag 14 augustus vindt onder auspiciën van de SOL – Stichting Samenwerkende Orgelvrienden Limburg – het 25e Orgelfestival Limburg plaats. Dit jaar zijn er in dit kader ook twee orgelconcerten in de St.-Jan op 30 juli en 13 augustus. Een uitgelezen gelegenheid om het veelzijdige karakter van dit orgel dat wekelijks in de dienst de gemeentezang ondersteunt in al zijn facetten te leren kennen.

Remy Syrier en Claudia Couwenbergh

zaterdag 30 juli 20.00 uur

Remy Syrier studeerde aan het Maastrichts Conservatorium orgel bij Jean Wolfs en klavecimbel bij Anneke Uittenbosch en Ton Koopman. Hij concerteerde in geheel West-Europa en maakte hij CD-, radio- en televisieopnames van historische orgels in Nederland, Belgie en Duitsland. Als continuospeler vertolkt hij in het door hem geformeerde Ensemble Agimont muziek uit de baroktijd en speciaal ook onbekende, veelal onuitgegeven composities.

Claudia Couwenbergh studeerde zang aan het Maastrichts conservatorium bij Barbara Schlick, daar kwam ze al vroeg met de oude muziek in aanraking, maar daarnaast heeft zij ook een grote liefde voor de opera en het lied. Ze vertolkte o.a. de rollen van “Fiordiligi” in Cosi fan tutte- Mozart, “Micaëla” in Carmen-Bizet en afgelopen seizoen was ze te zien als “Buhlschaft” in het toneelstuk Jedermann van Hugo von Hofmannsthal. Verder treed zij in binnen- en buitenland op met gerenommeerde orkesten en dirigenten, zoals bv. Ed Spanjaard, Martin Häselböck, Paul Goodwin, Dmitri Jurowski, Paul Kuentz. Zij vormt een liedduo met de pianist Robert Weirauch. 2002 verscheen een cd met Marialiederen en 2006 de Matthäuspassion – Bach met het Kölner Kammerorchester o.l.v. Helmut Müller- Brühl voor het label Naxos. Samen met Remy Syrier maakt ze deel uit van ensemble Agimont dat gespecialiseerd is in het stijlgetrouw en levendig uitvoeren van muziek uit de zeventiende en achttiende eeuw.

programma

Claudio Monteverdi Currite populi

Andrea Gabrieli Ricercar arioso

André Campra Deux Elevations

Louis-Nicolas Clérambault Suite du deuxième ton

Heinrich Schütz Ich will den Herren loben allezeit

Dietrich Buxtehude Praeludium en fuga in g

J.S. Bach Aria ‘Schlummert ein’ en Contrapunctus II

 

 

Hans Leenders

zaterdag 13 augustus 20:00 uur

Hans Leenders is artistiek leider van het professionele kamerkoor Studium Chorale en vocaal ensemble Cantatrix, artistiek adviseur van het Nederlands Gregoriaans Festival, de Chorbiennale Aachen en het orgelfestival L’Europe et l’Orgue.

Tevens is hij hoofdvakdocent orgel, docent muziekgeschiedenis aan het Maastrichts conservatorium, dirigent van Der Madrigalchor Aachen en gastdocent voor gregoriaans aan de Folkwang-Universität der Künste Essen. Hans Leenders is cantor-organist van de OLV basiliek te Maastricht (Séverin 1652 en Müseler 1765?) en titulair-organist van de Kopermolen te Vaals (Hilgers 1765). Als componist profileert hij zich de laatste jaren steeds meer. Zijn composities zijn o.m. uitgegeven bij Ascolta, Harmonia en De Haske.

Programma

Georg Muffat 1653-1704 Toccata septima

Andrea Gabrieli 1510-1586 Canzon ariosa

Fabrizio Fontana c.1620-1695 Ricercare XI

Girolamo Frescobaldi 1583-1643, Toccata quinta

Alessandro Scarlatti 1660-1725, Toccata primi toni

Johann Jakob Froberger 1616-1667, Capriccio

Johann Gottfried Walther 1684-1748, Concerto del Signr Taglietti

 

 

 

Recent Posts